۱۳۸۷-۰۳-۱۴

بیانیه کمیسیون بین المللی حقوق دانان

بیانیه کمیسیون بین المللی حقوق دانان:

انتشار فوری / ژنو، دوم ژوئن 2008

ایران – کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان از اولیاء حکومت ایران می‌خواهد اذیت و آزار مدیران دین بهائی را متوقّف سازند.

کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان امروز اعلام نمود، "شش تن از مدیران دین بهائی در ایران، که روز 14مه 2008 خودسرانه دستگیر شده و بدون حق ملاقات و تماس با بیرون در بازداشت به سر می برند،، باید بلافاصله آزاد گردند یا به لحاظ حقوقی به جرمی آشکار متّهم شوند."

یکی از مقامات ایرانی به نهاد خبری محلّی اعلام نمود که، "شش مدیر غیر رسمی دین بهائی در ایران علیه مصالح ملّی فعّالیت داشتند." او افزود، "آنها به دلایل امنیتی و نه به دلیل اعتقاد مذهبی‌شان، بازداشت شدند." امّا، بنا به اطّلاعات معتبر، کمیسیون معتقد است که شواهد کافی برای اثبات این نکته وجود دارد که آنها در رابطه با فعّالیت‌های مسالمت‌آمیز در مقام اعضاء گروه هماهنگ‌ کنندهء ملّی بهائیان ایران دستگیر شده‌اند.

بازداشت شدگان، که گزارش شده در دوایر نهادهای اطّلاعاتی نگهداری می‌شوند، دارای نمایندهء حقوقی نیستند و اجازه ندارند با خانواده‌های خود ارتباط داشته باشند.

کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان اظهار داشت، "اگر اولیاء حکومت ایران آنها را به جرم مشخّصی متّهم نکنند و در محکمهء مستقلّ و بی‌طرفی حاضر ننمایند، باید بلافاصله آنها را آزاد کنند. زمینه‎های بازداشت آنها باید بلافاصله و آشکارا اعلام گردد، و باید به آنها اجازه داده شود با وکلا و خانواده‌های خود تماس حاصل نمایند."

کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان از دست اندرکاران حکومت ایران می‌خواهد بنابر وظایف و تکالیف حقوق بشر بین‌المللی عمل نمایند و تضمین دهند که این افراد بر مبنای اعتقادات خود در بازداشت به سر نمی‌برند. آزادی دین و وجدان بهائیان به شدّت محدود است و این محدودیت در تجاوز واضح از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اِعمال می‎گردد که ایران مُهر تأیید بر آن نهاده و ملزم به رعایت آن است. میثاق مزبور به طور اخصّ در مادّهء 18 قید می‌کند که، "همه حقّ آزادی اندیشه، وجدان و دین خواهند داشت. این حق شامل آزادی گرایش به دین یا عقیده به انتخاب خود شخص، و آزادی فردی یا جمعی و علنی یا خصوصی در ابراز دین یا عقیدهء خود در نیایش، اجرای شعائر و تعلیمات دینی خویش می‌گردد."

کمیسیون به اولیاء حکومت ایران توصیه می‌کند به مجموعه قوانین مربوط به رویهء قضایی احترام بگذارند. طبق این مقرّرات شخص بازداشت شده حق دارد که سریعاً از دلایل دستگیری یا بازداشت خود مطّلع گردد.


لینک مطلب:

هیچ نظری موجود نیست: