۱۳۸۷-۱۰-۲۷

بازداشت شش بهائى دیگر در ايران

بازداشت شش بهائى دیگر در ايران؛
يکى از اين افراد در نهادهاى حقوقى خانم عبادى کار مى کرده است

ژنو
۲۶ دی ۱۳۸٧ برابر با ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹
سرويس خبرى جامعۀ جهانى بهائى

روز گذشته حداقل شش بهائى، از جمله يکى از کارمندان نهادهاى حقوق بشر وابسته به خانم شيرين عبادى، برندۀ جايزه نوبل، در ايران دستگير شدند.

بنا به گزارش‌هاى رسيده از ايران، اين افراد پس از حمله مأموران امنيتى به خانه‌هاى حداقل يازده بهائى بازداشت شده اند. در اين يورش ها مأموران کتاب‌ها و اموال ديگرى از جمله کامپيوترها و عکس‌هاى موجود در اين خانه ها را نيز ضبط کردند.

يکى از بازداشت‌ شدگان، ژينوس سبحانى بود که به عنوان دستيار در نهادهاى دفاع از قربانيان مين و مرکز مدافعان حقوق بشر کار مى‌کرده است. هر دو نهاد را خانم عبادى تأسيس کرده بود.

خانم عبادى امروز، در گفتگوئى با شبکه خبرى سى ان ان، گفت خانم سبحانى پس از حمله به دفاتر او و بسته شدن اين دو مرکز دراوایل دی ‌ماه ( ماه دسامبر)، از کار برکنار شده بود.

هرچند بنا به برخى گزارش‌ها تعداد بازداشت شدگان ديروز در تهران بيش از شش نفر بوده است اما کسانى که تا به حال خبر دستگيرى آنها تأييد شده اين افراد هستند: خانم ژینوس سبحانى، آقاى شاهرخ طائف، آقاى ديدار رئوفى، آقاى پيام اغصانى و آقاى عزيز سمندرى.

آقاى گلشن سبحانى نيز در ميان بازداشت شدگان بوده اما چند ساعت بعد آزاد شده است. از نسبت احتمالى آقاى سبحانى با خانم سبحانى اطلاعى در دست نيست.

ديان علائى، يکى از نمايندگان جامعۀ جهانى بهائى در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، مى گويد: «بازداشت اين افراد نه تنها نمايانگر موقعيت خطير بهائيان در ايران بلکه نشان دهنده وضعيت کلى حقوق بشر در اين کشور است.»

خانم علائى افزود: «تا آنجا که ما اطلاع داريم تنها دليل دستگيرى اي افراد بهائى بودن آنهاست.» اما وى تأييد کرد که خانم سبحانى براى نهادهاى وابسته به خانم عبادى کار مى کرده است.

به گفته خانم علائى: «ارتباط بازداشت خانم سبحانى با کار نهادهاى تحت نظارت خانم عبادى حاکى از وخامت اوضاع در ايران است. ظاهرا به نظر مى رسد حکومت مصمم شده است هرنوع اشاره به اهميت حقوق بشر و آزادى اديان در کشور را سرکوب کند.»

در اوایل دی ‌ماه (ماه دسامبر)، جامعۀ جهانى بهائى، بستن مرکز مدافعان حقوق بشر در تهران را محکوم کرد و خواستار بازگشائى آن شد.

لینک خبر:
سرويس خبرى جامعۀ جهانى بهائى:
http://news.persian-bahai.org/deyarrests

۲ نظر:

ناشناس گفت...

و اما بخوانید از خبری که سایتهایی همچون فارس نیوز و تابناک منتشر کرده اند (عین خبر نقل می شود و جالب اینکه حتی در اثر عجله برای انتشار آن، بارها از نام "سحابی" بجای "سبحانی" استفاده شده است!)


منشي «بهايي» دفتر شيرين عبادي بازداشت شد.

خبرگزاري فارس: ژينوس سبحاني منشي دفتر شيرين عبادي به اتهام "راه اندازي تشكيلات بهاييت" از روز چهارشنبه در ايران بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاري، فارس ژينوس سبحاني كه داراي مسلك بهايي بوده و تا زمان پلمپ دفتر كانون مدافعان حقوق بشر كه زير نظر شيرين عبادي بود، منشي «كانون مدافعان حقوق بشر» بوده و از صبح روز چهارشنبه بازداشت شد.

گفته مي‌شود اتهام وي راه اندازي تشكيلات فرقه بهائيت در ايران و عضويت در اين تشكيلات است.

پس از بازداشت ژينوس سحابي، روابط عمومي «كانون مدافعان حقوق بشر» در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه ژينوس سبحاني، منشي سابق اين كانون بوده كه تا زمان پلمپ قانوني اين دفتر در اول دي ماه امسال، در آنجا كار مي‌كرد.

همچنين بازداشت سحابي با عكس‌العملهاي مختلفي از سوي بهائيان مواجه شد. در اين ميان سرويس خبري جامعه بهايي در خبري تحت عنوان «بازداشت شش بهائى ديگر در ايران؛ يكى از اين افراد در نهادهاى حقوقى خانم عبادى كار مى كرده است» رسما اعلام كرده است كه ژينوس سحابي يكي از بهائيان است.

بهائيت ژينوس سحابي منشي دفتر كار شيرين عبادي در حالي رسما اعلام مي‌شود كه چندي پيش به دليل درج خبرهايي مبني بر بهايي بودن دختر شيرين عبادي، وي به شدت اين خبر را تكذيب كرده بود و از هر گونه ارتباط با تشكيلات بهاييت طفره رفته بود.

دفتر كانون مدافعان حقوق بشر اول دي ماه با حكم دادگاه به دليل نداشتن پروانه فعاليت و گسترش اقدامات غيرقانوني پلمپ شد.

اين دفتر به دنبال اعلام كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور به دادستان عمومي و انقلاب تهران مبني بر عدم پروانه فعاليت، گسترش فعاليت‌هاي غيرقانوني چون صدور بيانيه به مناسبت‌هاي گوناگون، نامه نگاري به نهادها و سازمان‌هاي داخلي و خارجي، برگزاري نشست‌هاي مطبوعاتي، همايش و سمينار كه موجب زمينه سازي ايجاد فضاي تبليغي و رسانه‌اي عليه نظام در سال‌هاي اخير گرديده و عليرغم تذكرهاي دبيرخانه كميسيون بر حجم فعاليت‌هاي خود افزوده است، به دستور مقام قضايي عصر روز يكشنبه اول دي ماه پلمپ شد.


لینک:
http://www1.farsnews.com/newstext.php?nn=8710240780

ناشناس گفت...

دوست عزیز و دقیق،

نتنها این اشتباه (ژینوس سحابی!) در تولید خبر! ایجاد شده، بلکه سایر وبسایت های خبری نیز (رجانیوز، فردانیوز، انتخاب، عصرایران و ...)، به انتشار مطلب فارس نیوز (و با کپی کردن عین مطلب) پرداخته اند و همگی همین اشتباه را دارند. یعنی کافی است یکی، خبری را منتشر کند و بقیه هم بدون تحقیق در مورد صحت و سقم خبر، آن را منتشر میکنند و حتی یکبار از روی خبر نمی خوانند!!!!!!

خلق را تقلیدشان بر باد داد!!!

http://rajanews.com/Detail.asp?id=23247

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=62259

http://fardanews.com/fa/pages/?cid=72530

http://www.tiknews.net/display/?ID=74557

http://www.peykeiran.com/iran_news_body.aspx?ID=56802