۱۳۸۸-۰۱-۲۶

آخرین خبرها از ایران - ۲۵ فروردين ۱۳۸۸

آخرین خبرها از ایران:
به نقل از سرویس خبری جامعه جهانی بهائی
۲۵ فروردين ۱۳۸۸ (۱۴ آوریل ۲۰۰۹)

بازداشت آقاى على احسانى در سمنان

روز ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ (۶ آوريل ۲۰۰۹) آقاى على احسانى به دفتر وزارت اطلاعات در سمنان احضار و بلافاصله بازداشت شد. متعاقباً از وى خواسته شد مبلغى معادل پنجاه هزار دلار وثيقه ارائه کند. اما پس از ارائۀ اين وثيقه، مسئولين از پذيرفتن آن خوددارى کردند و آقاى احسانى در زندان ماند. از آن زمان خانواده آقاى احسانى موفق به ملاقات او نشده اند. آقايان عادل فنائيان، عباس نورانى و طاهروردى اسکندريان، که آنها نيز در سمنان زندانى هستند، در ملاقات اخير با خانواده هايشان اطلاع داده اند که آقاى احسانى نيز در سلول آنها زندانى است و موهاى او را از ته تراشيده اند.

آقاى احسانى يکى از بيست بهائى است که خانه هايشان در ۲۵ آذر ۱۳۸۷ (۱۵دسامبر ۲۰۰۸) مورد حملۀ مأموران قرار گرفت. اخيراً معلوم شده است که مأمورين وزارت اطلاعات پس از بازرسى خانۀ آقاى احسانى به فروشگاه لوازم پزشکى و دندانپزشکى او رفته و بدون داشتن مجوز قانونى و حکم تجسس کليه کالاهاى فروشگاه را ضبط و محل را لاک و مهر کرده اند. اين فروشگاه در ماه فوريه بازگشائى شده بود.

آقاى احسانى بارها تلاش کرده است که کالاهاى ضبط شده اش را از مأمورين دولتى پس بگيرد اما تا به حال در اين زمينه توفيقى نداشته است. اما در نتيجه همين پيگيرى ها به طور شفاهى به آقاى احسانى اطلاع داده شد که وى به ’تبليغ عليه نظام‘، ’داشتن دستگاه گيرنده ماهواره‘ و ’فروش اجناس قاچاق‘ متهم شده است. همچنين به آقاى احسانى گفته شد که دو اتهام اول به چندين نفر ديگر از کسانى که خانه هايشان در ۲۵ آذر (۱۵ دسامبر) گذشته مورد حمله قرار گرفته نيز وارد شده است.

در پاسخ درخواست آقاى احسانى که اين اتهامات را به طور کتبى ابلاغ کنند مقامات مسئول گفتند که به آنها دستور داده شده هيچ سند کتبى در اختيار بهائیان گذاشته نشود.

آقاى احسانى ششمين فرد بازداشت شده از جمع بيست خانواده بهائى است که خانه هايشان در آذر ۱۳۸۷ (دسامبر ۲۰۰۸) مورد حمله مأمورين قرار گرفت. خانم صهبا رضوانى (فنائيان) در همان روز، آقاى پويا تبيانيان در روز ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ (۸ مارس ۲۰۰۹)، و آقايان عادل فنائيان، عباس نورانى، و طاهروردى اسکندريان، در روز ۱۵ دی ۱۳۸۷ (۴ ژانويه ۲۰۰۹) بازداشت شدند.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041401

*****************

 شعارنويسى و رنگ پاشى روى خودروى آقاى پيمان شادمان در سمنان

روز ۱۱ فروردين ۱۳۸۸ (۳۱ مارس ۲۰۰۹) به خودروى آقاى پيمان شادمان که جلوى خانه اش در سمنان پارک بود با پاشيدن رنگ آسيب زيادى زده شد و در يک طرف بدنۀ آن کلمه ’بهائى‘ نوشته شد. دو روز پس از آن در ۱۳ فروردين ۱۳۸۸ (۲ آوريل ۲۰۰۹) محل کسب آقاى شادمان نيز با شعارهاى ضد بهائى و مطالب تحريک کننده اى بر عليه بهائيان رنگ پاشى شد. آقاى شادمان مأمورين پليس را در جريان اين حوادث قرار داده است.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041402

*****************

بازداشت آقاى افشين احسنيان در شيراز

آقاى افشين احسنيان ساکن شيراز روز ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ (۹ آوريل ۲۰۰۹) به وزارت اطلاعات احضار و بازداشت گرديد (در يک گزارش قبلى روز احضار و بازداشت او ۱۹ فروردين درج شده بود). آقاى روح الله احسنيان پدر آقاى احسنيان نيز در همان روز به وزارت اطلاعات احضار شده بود که پس از بازجوئى آزاد شد. آقاى افشين احسنيان يکى از ۵۳ جوان بهائى ساکن شيراز است که در تاريخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ ( ۱۹ مه ۲۰۰۶)، به خاطر مشارکت در يک طرح انسان دوستانه براى کمک به جوانان محروم، دستگير شدند. اين گروه پس از يک هفته بازداشت آزاد شدند و حکم زندان يک ساله آنها به شرط حضور در کلاس هاى آموزش اسلامى، که از بهمن ماه ١٣٨۶ (ماه فوريه ۲۰۰۸) شروع شده، به تعليق در آمد.

از آن جمع ۵۳ نفرۀ جوانان بهائى، آقاى افشين احسنيان ششمين نفرى است که براى دومين بار بازداشت مى شود. خانم ها هاله روحى و رها ثابت و آقاى ساسان تقوى در ٢٨ آبان ١٣٨۶ ( ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۷) بازداشت شدند و همچنان براى گذراندن محکوميت چهار ساله شان در زندان هستند. خانم هاله هوشمندى و آقاى فرهام (هادى) معصومى نيز در ٢٨ اسفند ١٣٨٧ (۱۸ مارس ۲۰۰۹) دستگير شده اند که تا کنون همچنان زندانى هستند.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041403

*****************

بازداشت چهار بهائى در همدان

در روز ۱۳ فروردين ۱۳۸۸ (۲ آوريل ۲۰۰۹) خانم صهبا خادمى دلجو در همدان توسط مأمورين وزارت اطلاعات بازداشت شد و تا امروز همچنان زندانى است. روز ۲۱ فروردين ۱۳۸۸ (۱۰ آوريل ۲۰۰۹) سه جوان بهائى ديگر خانم ها سرور سروريان، ۲۵ ساله، و سميرا ايوبى، و آقاى پيمان اقدسى، نيز در همدان بازداشت شدند. سه نفر اخير بعداً با قرار وثيقه آزاد شدند.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041404

*****************

شيراز: به خانم هاله هوشمندى اجازه دسترسى به داروهاى لازم براى مداواى بيمارى شديد قلبى داده نشد

خانم هاله هوشمندى، ساکن شيراز، که از روز ۲۸ اسفند ۱۳۸۷( ۱۸ مارس ۲۰۰۹) در بازداشت است از مشکلات شديد قلبى رنج مى برد و به دارو نياز دارد اما مسئولين زندان اجازه داشتن دارو را نمى دهند. خانواده وى با طرح مسأله در دادگاه و ارائه مدارک پزشکى فوريت نيازهاى درمانى خانم هوشمندى را ثابت کرده اند و قاضى دادگاه ظاهراً به همين دلايل با آزادى او به قيد وثيقه موافقت کرده است اما وزارت اطلاعات هنوز وى را آزاد نکرده است. در اين مرحله اطلاعات بيشترى در اين زمينه در دسترس نيست.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041406

*****************

 يزد: تازه ترين اطلاعات در مورد حمله به خانه آقاى بهنام روحانى فرد

در خبر قبلى در باره حمله به خانۀ آقاى بهنام روحانى فرد در روز ۱۰ فروردين ۱۳۸۸ (٣٠ مارس ٢٠٠٩) به اشتباه نام ايشان روحانى فر نوشته شده بود. بر اساس گزارش هاى تازه در آن روز سه مأمور وزارت اطلاعات که براى تجسس به خانۀ آقاى روحانى فرد رفته بودند، به دنبال يافتن دستگاه هاى تکثير آلبوم هاى موسيقى بهائى بوده اند اما چيزى پيدا نکرده اند. اين مأمورين جواز بازرسى و حکم يک دادگاه قبلى بر عليه آقاى روحانى فرد را به همراه داشته اند. وى پيش تر به يک سال زندان با تعليق چهارساله محکوم شده بود.

لینک خبر: http://news.persian-bahai33.org/2009041407

۲ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزيز. خسته نباشي. به خاطر جمع‌آوري سريع مطالب مربوط به ديانت بهايي ممنون
خوشحال مي‌شم با هم تبادل لينك كنيم
http://emails.mihanblog.com/

ناشناس گفت...

واقعاً همینطوره. من هر روز به این وبلاگ سر می زنم. مطالب مربوط به جامعه بهایی و آخرین اخبار رو در اینجا همزمان می بینیم.

خیلی خیلی خیلی ممنون

م. تابنده