۱۳۸۸-۰۸-۰۱

مجلس نمایندگان آمریکا در مورد هفت بهائی ایرانی قطعنامه صادر کرد

مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا در مورد هفت بهائی ایرانی قطعنامه صادر کرد
بی بی سی فارسی
پنج شنبه 22 اکتبر 2009 - 30 مهر 1388

مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه ای خواهان آزادی هفت رهبر بهاییان ایران که بیش از یک سال و نیم است بر اساس قرار بازداشت موقت زندانی بوده اند شده است.

این مجلس در قطعنامه 175 خود که با 407 رای در مقابل دو رای منفی تصویب شد آنچه را "آزار و اذیت های سازمان یافته دولت ایران علیه بهائیان" می خواند محکوم کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در اوت سال 2008 نیز طی قطعنامه ای آنچه را که تبعیض های دولت ایران علیه ایرانیان بهایی توصیف کرد محکوم کرده بود.

مقام های ایرانی بارها ضمن رد این اتهام، تاکید کرده اند که بر اساس قانون اساسی و موازین اسلامی با اقلیت های دینی و مخالفان رفتار می کنند، هرچند قانون اساسی ایران بهائیت را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت نمی شناسد.

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه "غیر لازم الاجرای" خود را پنجشنبه (22 اکتبر) خطاب به روسای جمهوری آمریکا، وزیر امور خارجه این کشور و دولت ایران صادر کرد.

اکثریت اعضای این مجلس که در کنترل حزب دموکرات است، در قطعنامه مذکور دولت ایران را به "نقض معاهدات بین المللی حقوق بشر" متهم کرده اند.

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه اش به صراحت از دولت ایران می خواهد که هفت چهره ممتاز جامعه بهایی را فورا آزاد کند.

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، در زمان بازداشت عضو گروهی بنام "یاران" بودند که سرپرستی جامعه بهایی در ایران را برعهده دارد.

شش نفر آن ها در 14 مه سال 2008 میلادی بازداشت شدند. این افراد در زندان اوین تهران محبوسند.


"پرونده حجیم"
جلسه محاکمه این افراد قرار بود روز یکشنبه (18 اکتبر) در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران برگزار شود که به دلایلی لغو شد.

عبدالفتاح سلطانی، یکی از وکلای این هفت نفر به بی بی سی فارسی گفته است که معاونت امنیت دادستان تهران که اخیرا منحل شد، هفت اتهام "سنگین" از جمله جاسوسی، افساد فی الارض و محاربه را علیه موکلینش مطرح کرده است.

آقای سلطانی پرونده این افراد را "حجیم" و "غیرعادی" توصیف کرد و تمدید قرار بازداشت موقت آنان در حالی که به گفته او، تحقیقات دادستان ها خاتمه یافته را غیرقانونی دانست.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان وقت ایران در ماه فوریه 2009 اعلام کرده بود که فعالیت های تشکیلات بهایی در تمامی رده ها و نیز هر تشکیلات جایگزین آن غیر قانونی و ممنوع است.

او گفته بود، ضدیت بهائیان با اسلام و نظام اسلامی محرز و خطر آن ها برای امنیت ملی مستند است.

بهائیان می گویند که بر اساس اصول اعتقادی خود در امور سیاسی دخالتی ندارند و از قوانین کشور اطاعت می کنند.

عبدالفتاح سلطانی به بی بی سی فارسی گفت که موکلینش اقدامی علیه امنیت ملی نکرده اند.

او گفت این هفت نفر هیچ گناهی نکرده اند، "جز این که اعتقاداتشان با اعتقادات بنده و خیلی از ایرانیان متفاوت است، یعنی دین بهائیت را دارند و اعتقاد به بهایی بودن صرف نظر از این که این اعتقاد درست یا غلط است، نه جرم است و نه عمل زشتی. حق هر انسانیست که هر دینی که خواست را انتخاب بکند."

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه خود از باراک اوباما، رئیس جمهوری و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا خواسته است که "نقض حقوق بشر در ایران" را محکوم کنند و از ایران بخواهند همه افرادی که به گفته این مجلس در ایران به خاطر اعتقادات دینی زندانی هستند از جمله هفت نفر یاد شده را آزاد کند.

مارک کرک، نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی که بهاییان در شهر شیکاگوی آن معبد مهمی دارند، تدوینگر اصلی قطعنامه 175 مجلس نمایندگان است.

مارک کرک روز چهارشنبه در صحن مجلس نمایندگان گفت: "اگر دیپلمات های ما، بهائیان در ایران را نادیده بگیرند و صدای فعالان حقوق بشر را ساکت کنند، آمریکا در آزمون اخلاقی بزرگی رد خواهد شد."

برخی از فعالان حقوق بشر از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، دولت باراک اوباما را به نادیده گرفتن وضع حقوق بشر در ایران متهم کرده اند.

در همین رابطه، کمیسیون آزادی بین المللی ادیان وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته به وزیر امور خارجه این کشور توصیه کرد که موضوع حقوق بشر را به عنوان "بخش جدایی ناپذیر" مذاکرات گروه 1+5 با ایران در نظر بگیرد.

هیلاری کلینتون می گوید که نگران وضع حقوق بشر در ایران است و از "آرمان های مشروع" مردم ایران حمایت می کند، اما در مذاکرات جاری بر حل و فصل مناقشه اتمی تمرکز کرده است.

لینک مطلب:
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/10/091022_wkf_bahais_house.shtml

هیچ نظری موجود نیست: