۱۳۸۷-۰۷-۱۲

سال جدید تحصیلی ایران مجدداً از پذیرش بهائیان امتناع می ورزد

اعلام نقص پرونده شرکت کنندگان بهائی

تصویری از اعلام نقص پرونده شرکت کنندگان بهائی  (سال 87)
سال جدید تحصیلی ایران مجدداً از پذیرش بهائیان امتناع می ورزد:

نیویورک
٣ اکتبر ٢٠٠٨ برابر با ١٢ مهر ١٣٨٧
سرويس خبرى جامعۀ جهانی بهائى

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، جوانان بهائی مجدداً درهای تحصیل دانشگاهی را بر روی خود بسته دیدند.

گرچه در مجامع عمومی، دولت ایران مدعی است که بهائیان آزادند تا به دانشگاه بروند، ولی گزارش‌های هفته‌های گذشته حاکی از این است که سیاست بازداشتن بهائیان از تحصیلات دانشگاهی همچنان به قوت خود باقی است.

دانشجویان بهائی که در آغاز این سال تحصیلی سعی داشتند تا به دانشگاه‌ها و یا سایر مؤسسات عالیه راه یابند، دریافتند که دست‌رسی به نتیجۀ امتحان ورودیۀ آنها مسدود گردیده و پرونده‌های آنها در تارنمای سازمان امتحانات کنکور سرتاسری به عنوان "نقص پرونده" مشخص شده است.

بهائیانی را هم که در سالهای قبل با موفقیت توانسته بودند وارد دانشگاه‌‌ها بشوند هنوز به اخراج آنها ادامه می‌دهند. و آنهائی که از طریق قانونی اقدام نموده‌اند مأیوس شده، چه که شکایتشان رد شده است.

خانم بانی دوگال، نمايندۀ ارشد جامعۀ جهانى بهائى در سازمان ملل گفت: "دولت ایران با همان روش معمول چهار سال گذشته، به عناوین گوناگون از دستیابی دانشجویان بهائی به تحصیلات دانشگاهی ممانعت می‌نماید."

با وجود امضای قراردادهای بین‌المللی جهت جانبداری از حق تحصیل برای عموم، سیاست دولت ایران بر آنست که مؤثراً درهای دانشگاه‌ها را بر روی بهائیان بسته نگاه دارد.

خانم بانی دوگال از جامعۀ جهانی و بخصوص از اساتید، مسؤلان عالی‌رتبه و دانشجویان در همه جا تقاضا کرد تا با بلند کردن صدای خود از دانشجویان بهائی ایرانی جانبداری نمایند.

بنا بر گزارش‌ها از ایران، روش اصلی منع ورود دانشجویان بهائی به دانشگاه‌ها همان مسدود کردن نتائج امتحانات ورودی آنها است با ذکر "پروند‌ۀ ناقص".

همین شیوه را سال گذشته نیز تکرار کرده بودند، اما امسال برای بسیاری از دانشجویان بهائی کاملاً واضح بود که آنها قبل از پر کردن برگۀ تقاضا، شناسائی شده بودند. زمانی که به تارنمای امتحانات سرتاسری دانشگاهی مراجعه کردند، بجای دیدن نتائج کنکور، در صفحۀ تارنما جملۀ "خطاهای مقابل را تصحیح نمائید: به دلیل نقص پرونده" را مشاهده کردند. (سند موجود را به زبانهای فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید.)

آدرس (URL) صفحه تارنمائی که دانشجویان به طور خودکار به آن فرستاده شده‌اند، با کلمات "error-bah" ختم می‌شود که احتمالاً اشاره‌ای است به اینکه پروندهای آنها به علت بهائی بودن با کلمۀ "error" (خطا) نشان داده شده.

با وجود اینکه دانشجوی بهائی تمامی اطلاعات را کاملاً ارائه داده و با موفقیت در امتحان شرکت کرده است، پیام "خطا" نشان داده می‌شود.

سال گذشته، سال تحصیلی ٢٠٠٧ – ٢٠٠٨، از بیش از ١٠٠٠ دانشجوی بهائی، که در امتحان ورودی شرکت کرده و اوراق امتحانی به طور کامل پر کرده بودند، نزدیک به ٨٠٠ نفر آنها به عنوان داشتن "نقص پرونده" از کنکور محروم شدند.

بدون داشتن پروندۀ کامل، ثبت نام در تمام دانشگاه‌های دولتی و اکثر دانشگاه‌های ملی غیر ممکن است.

دانشجویانی که به دادگاه مراجعه و اعتراض کرده بودند که پرونده‌شان به نحو ناروا به عنوان "نقص پرونده" ذکر شده است، تا کنون به تقاضایشان ترتیب اثری داده نشده است.

در حکمی که در آوریل گذشته از دادگاه بخش عدالت اداری در جواب یک دانشجوی بهائی که بر علیه سازمان کنکور سرتاسری تقاضای رسیدگی کرده بود صادر گشت، شکایتش رد گردید.

دادگاه اعلان کرد که "با توجه به این که سازمان طرف شکایت، شرایط مذکور را در خصوص شاکی احراز نکرده بنا بر این شکایت وی غیر وارد تشخیص و حکم به رد آن صادر و اعلام می‌گردد". (سند مذکور را به زبانهای فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید.)

دادگاه مذکور تقاضای ورودی یک دانشجوی بهائی دیگر که به علت عقیده‌اش از دانشگاه اخراج شده بود را رد کرد. در ذکر دلیل رد کردن تقاضای متقاضی، دادگاه استناد به بخشنامۀ گلپایگانی ١٩٩١ نمود که در آن واضحاً مسدود کردن "ترقی و توسعۀ" جامعۀ بهائی و اخراج دانشجویان بهائی ذکر شده است.

دادگاه، مذکور داشته که "نظر به این که وضعیت شاکی با مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی (بشماره ١٣٣٧/م/س-۶/١٢/۶٩) تطبیق و مردود شناخته شده است و اعتراض موجهی ندارد که تخلف از مقررات را ثابت نموده و خواسته وی را موجه سازد، بنابراین ذیحق بودن شاکی محرز نمی باشد، لذا حکم به رد شکایت صادر و اعلام می دارد". (سند مذکور را به زبانهای فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید.)

گزارشات اخیر نشان می دهند که بهائیانی که در دانشگاه ثبت نام نموده‌اند — در حال حاضر تعدادشان بسیار کم است — هنوز هم به علت علنی شدن عقیده‌شان اخراج می شوند.

برای مثال، در ماه آگست، دانشجوی دختری را از دانشگاه فضیلت که فقط سه هفته به زمان فارغ‌التحصیلی‌اش باقی مانده بود به نزد مسؤلین بردند تا از عقیدۀ خود بازگردد و چون او از این امر امتناع ورزید او را از دانشگاه اخراج نمودند.

علی‌رغم داد و ستد‌های دروغین بی شمار توسط دولت، تعداد کسانی که چه در ایران و چه در خارج، از دانشجویان ایرانی پشتیبانی می نمایند روز به روز رو به افزایش است.

یکی از نمونه‌های قابل ذکر مقالۀ احمد باطبی، فعال حقوق بشر است که اینک در تبعید بسر می برد. او در مقالۀ خود تحت عنوان "بهائیت رقیب ولایت" که در ٢ سپتامبر ٢٠٠٨ در روز آن‌لاین درج گردیده، اعتراض خود را مبنی بر منع ورود بهائیان به تحصیلات عالیه و آزار و اذیت عمومی آنها اعلان نمود. (مقالۀ مذکور را به زبانهای فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید.)

منبع خبر: سرويس خبرى جامعۀ جهانی بهائى
http://news.persian-bahai.org/story/34

هیچ نظری موجود نیست: