۱۳۸۷-۱۲-۰۹

واکنش بین المللی به اظهارات سخنگوی دولت ایران

واکنش بین المللی به اظهارات سخنگوی دولت ایران
منبع: سرویس خبر جامعه جهانی بهائی

سخنگوی دولت ایران در يک مصاحبه مطبوعاتى اعلام کرده است که هفت نفر رهبران جامعه بهائی ايران که در اوين زنداني هستند بزودی به اتهامِ جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدّسات اسلامى و تبلیغ برعلیه نظام جمهوری اسلامی محاکمه خواهند شد.
دولت ها و نهادهاى غيردولتى درپاسخ به اين اظهارات بیانیه های زير را صادر کرده اند:

دولت آلمان مى گويد نگران محاکمۀ بهائیان در ایران است برلین، ۱۸ فوریۀ ۲۰۰۹ (۱۳ بهمن ۱۳۸۷)
روز چهارشنبه آلمان نگرانی خود را از محاکمۀ قریب الوقوع هفت تن اعضاى جامعه بهائی در ایران که به جاسوسی برای اسرائیل متهم شده اند، و ممکن است به اعدام محکوم شوند، ابراز کرد.

اولریخ ویلهلم، سخنگوى آنگلا مِرکل، صدراعظم آلمان، در بيانيه اى نوشت: «ادامه وضعيت فعلی يا انجام محاکمه در شرايط قانونی نامعلومى که با ضوابط بین المللی همخوانى ندارد، به روابط ايران با جامعه بین المللی آسيب خواهد زد.»

بنا به اظهار مقامات آلمانى شواهد حاکی است افراد بهائی که از بهار سال ٢٠٠٨ در زندان بسر می برند، بزودی طى محاکمه اى سريع محکوم خواهند شد. دولت آلمان کاردار سفارت ايران را براى گفتگو با يک مقام بلندپايه به وزارت امور خارجه اين کشور فراخوانده است.

به گفته آقاى ویلهلم «اين مقام نگرانى عميق صدر اعظم آلمان را از بازداشت و محاکمه قريب الوقوع این افراد بدون دسترسی به وکیل، ابلاغ کرده است.»

اتحادیه اروپا، خواستار رهائی این هفت تن شد و روز دوشنبه دولت بريتانيا نگرانی خود را دراین باره اعلام کرد.

بسيارى از مراکز مذهبی شیعيان در ايران آئين بهائی را که ١٥٠ سال پیش از ایران برخاسته، فرقه اى ملحد و منشعب از اسلام می دانند.

آلمان و ديگر کشورهاى غربى، بر سر برنامه هسته اى با ايران اختلاف نظر دارند. به گمان اين کشورها برنامه هاى هسته اى ايران هدف تسليحاتى دارد اما ايران مى گويد اين فناورى را براى تأمين انرژى دنبال مى کند.

مأخذ:


رئیس پارلمان اروپا بيانيه اى در همین خصوص صادر کرد نقل از اطلاعیۀ مطبوعاتی پارلمان اروپا:
۱٧ فوریۀ ۲۰۰۹ (۱٢ بهمن ۱۳۸۷) - پرزیدنت پاترینگ از جانب ِپارلمان اروپا بازداشت هفت تن رهبران جامعه بهائی توسط مقامات ایرانی را، که بر اساس گزارش هاى دريافت شده «بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونى» زندانى هستند، محکوم کرد. این افراد به مدت هشت ماه در بازداشت نگه داشته شده اند و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، که قرار است وکالت آنان را عهده دار شود به مرگ تهدید شده است. پرزیدنت پاترینگ ازمقامات ایرانی خواست موازین حقوق بشر را رعايت کنند و اين زندانیان را بى درنگ آزاد سازند.

مأخذ:
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/008-49565-047-0


برزیل: کمیسیون حقوق بشر مجلس فدرال نمايندگان، ۱٧ فوریۀ ۲۰۰۹ (۱٢ بهمن ۱۳۸۷):
پومپه ئو دماتوس، رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس فدرال برزیل، در نامه ای سرگشاده به مراجع قانونی در دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار رهائی زندانیان بهائی شد. آقاى دماتوس گفت: «اعتقادات و اعمال بشردوستانه و صلحجويانه اى که بهائيان در برزيل با آن شناخته مى شوند اسباب احترام و اعتبار اين جامعه در ميان حاميان حقوق بشر در برزيل شده است. به همين خاطر هيچ دليلى براى ترديد در گفته هاى آنها وجود ندارد.» این نامه در پایان خواستار حفظ جان، امنيت وآزادى بهائیان درایران شد.

مأخذ:
http://apache.camara.gov.br/portal/arquivos/Camara/internet/comissoes/cd


وزارت امور خارجه و بازرگانی استرالیا: ۱٧ فوریۀ ۲۰۰۹ (۱٢ بهمن ۱۳۸۷)
يک سخنگوی وزارت امور خارجه و بازرگانی استرالیا گفت نبود روند قانونى در پرونده هفت بهائى ايرانى «پذيرفتن اين را که اتهامات آنها بر اساسى مستند باشد و يا از محاکمه عادلانه اى برخوردار شوند مشکل مى کند.»

در اين بیانیه آمده است که اين اتهامات «بخشی از طرح شناخته شده و رسمى تبعيض علیه پيروان آئين بهائی در ایران است. ما در هشت ماه گذشته پيوسته نگرانی های دولت استرالیا در باره هفت متهم بهائی را با مقامات ايرانى در ميان گذاشته ايم و حال که اتهاماتى عليه آنها عنوان شده، از دولت ایران می خواهیم که حداقل محاکمه آنها عادلانه و علنى باشد.»

مأخذ:
http://www.canberratimes.com.au/news/national/national/general/dfat-conc


بيانيه ریاست اتحادیۀ اروپا: ۱٧ فوریۀ ۲۰۰۹ (۱٢ بهمن ۱۳۸۷)
در بيانيه اى که توسط رئیس اتحادیه کشورهای اروپائی صادرشد گفته شده است:
"رهبران بهائيان ايران بعد از اين زندان طولانى، و بيرون از روند قانونى، احتمالا از محاکمه‌اى عادلانه برخوردار نخواهند شد. به همين دليل اتحاديه اروپا از جمهورى اسلامى ايران مى خواهد به ناظران مستقل اجازه شرکت در جريان محاکمه آنها را بدهد و در اتهامات وارده به اين افراد تجديد‌نظر کند.»

اين بيانيه را تمام ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا همراه با ترکيه، کرواسى، مقدونيه، آلبانى، مونته نيرو، آيسلند، نروژ، اوکراين، و جمهورى مالدووا تأييد کرده اند.

مأخذ:
http://news.bahai.org/sites/news.bahai.org/files/documentlibrary/699_01_


بريتانيا: "نگرانى شديد" دولت ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
بیل رامل، يکى از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بريتانيا، نگرانی خود را از محاکمه قریب الوقوع هفت تن از بهائیان ابراز داشت و نوشت: "به نظر مى رسد دولت ايران بيش از پيش از اتهاماتى مبهم براى مقابله با مدافعان حقوق بشر و اقليت هاى مذهبى استفاده مى کند. مشکل مى توان باور کرد که بازداشت اين افراد صرفا به خاطر اعتقادات مذهبى و استفاده صلح آميزشان از حق آزادى بيان و ارتباط با ديگران نباشد."
"این افراد هشت ماه درزندان منتظر بوده اند تا از اتهام خودشان مطلع شوند. دسترسی به وکیل نداشته اند و وکیل آنان امکان دستیابی به پرونده های آنان را نداشته است. به همين دلايل بسیار بعید به نظر مى رسد که محاکمه منصفانه ای داشته باشند."
"ماهمچنین گزارش هائى مبنى بر تبعیض و آزار روشمند بهائيان به خاطر اعتقادات دینی شان، دریافت کرده ایم."


وزارت امورخارجه آمریکا اتهامات بى پایه را محکوم مى کند ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه طی بیانیه ای گفت: «مقامات ايرانى اين بهائيان را بيش از نه ماه بدون دسترسى به مشاورين حقوقى و يا ارائه کمترين سندى عليه آنها در زندان نگه داشته اند. اتهامات گزارش شده در رسانه‌هاى ايرانى و بين المللى بخشى از آزار مداوم بهائيان در ايران است.»

"٣٠ بهائى ديگر نيز تنها به دلیل باورهای دينی خود در ایران زندانی هستند. اقلیت های مذهبی دیگر نيز به دلیل اعتقاداتشان مداوما ً مورد آزار قرار مى گيرند. درماه ِ گذشته سه مسیحی به نام های جمال قالیشورانی، نادره جمالی و هامیک خاچیکیان دستگیر شدند. به علاوه درماه ژانویه مقامات ايرانى چندین تن از درویشان صوفى گُنابادی را درجزیره کیش بازداشت کردند."

"ما در کنار جامعه بين المللى از مقامات ايرانى مى خواهيم که اعضاى اقلیت های مذهبی را که به خاطراستفاده صلح آميز از حقوق بشرى و آزادى هاى بنيادين خودشان بازداشت شده اند، آزاد کند."

مأخذ:
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/02/117332.htm


قطعنامه پيشنهادى مجلس نمایندگان ایالات متحده ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
يک قطعنامه پيشنهادى در مجلس نمایندگان آمریکا حکومت ایران را به خاطر آزار مداوم اقلیت بهائی -با حمايت دولتى- و نقض مداوم پیمان های بی المللی حقوق بشر محکوم می کند.

این قطعنامه از دولت ایران مى خواهد که بهائيان و همه کسانى را که به دلیل عقاید دینی شان دربند هستند آزاد کند و به رئیس جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا توصيه مى کندکه نقض حقوق بشر درایران را محکوم کنند.

مأخذ:
http://www.thomas.gov/cgi-bin/query/z?c111:H.RES.175


بیانيه رهبر حزب اتحادیه سوسيال مسيحى در پارلمان آلمان ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
در آلمان دکتر پيتر رامزائوئر، نماينده مجلس و رهبر حزب سوسيال مسيحى از «نگرانى عميق» در بارۀ سرنوشت اين هفت نفر صحبت کرد. وى گفت: «حداقل خواستِ ما براى يک محاکمۀ عادلانه دسترسى کاملا آزادانه شيرين عبادى، برنده جايزه نوبل و وکيل مدافع اين افراد، به آنها و علنى بودن محاکمه آنهاست."

مأخذ:


بیانیه کمیسیون آزادی ادیان بین المللی در آمریکا ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
کميسيون آزادى جهانى اديان در ايالات متحده در بيانيه‌اى نوشت: "بسيار نوميد کننده است که حکومت ايران نشان داده حاضر است به هر عنوانى، هرقدر هم بى اساس، کسانى را که باورهاى دينى شان با آنچه دولت مى خواهد متفاوت است مورد آزار و زندان قرار دهد."

در اين بيانيه فليس دِگائر، رئيس کميسيون، مى گويد: "در اين پرونده روال قانونى مندرج در عهدنامه بين المللى حقوق سياسى و مدنى، که ايران نيز از امضاکنندگان آن است، رعايت نشده است."

مأخذ:


سخنان وزیر امور خارجه و نمایندگان پارلمان کانادا اظهارات و بیانیه ها در پارلمان کانادا ۱٣ فوریۀ ۲۰۰۹
دیپاک اوبرائی، معاون پارلمانى وزير امور خارجه کانادا: "گزارش هاى روز گذشته مبنی بر این که هفت نفر از رهبران جامعه بهائی، که بدون دسترسی به وکیل مدافع تحت بازداشت بوده اند، مورد اتهام قرار گرفته اند بسیار نگران کننده است. توجه به آزار اقلیت های دینی و قومى مانند بهائیان در ایران، همواره از اولويت هاى دولت کانادا بوده است...کانادا مداوما ً نگرانى اش از وضعيت بهائيان و به طور کلى حقوق بشر در ايران را مستقيما با دولت این کشور مطرح کرده است."

ایروين کتلر، نماینده مجلس و وزیر پيشين دادگستری گفت: "متأسفانه آزار مداوم و روشمند اقليت بهائى در ايران اين هفته بار ديگر در قالب اتهام جاسوسى براى اسرائيل، توهين به اسلام و تبليغ بر عليه حکومت به هفت عضو هيأت'ياران ايران'، که نزديک به يک سال است در زندان معروف اوين بازداشت هستند، به نمايش گذاشته شد ... این گونه اتهامات دروغین می_تواند خطر مجازات اعدام را، که ايران درحال حاضر يکى از سردمداران استفاده از آن است، به همراه داشته باشد. دولت چه اقدامی در جهت حفاظت از اقلیت بهائی تحت ستم و ديگر زندانیان تحت فشار خواهد کرد؟"

لارنس کانن، وزیر امور خارجه گفت: " دولت کانادا شدیدا ً درمورد حقوق بشر درایران فعال است... کانادا، با حمایت چندین کشور دیگر، قطعنامه ای را در سازمان ملل در محکوميت ایران به دلیل نقض حقوق بشر در آن کشور ارائه داد. من به نمایندگان اطمینان می دهم...که ما فعالیت هایمان را دقیقا ً درهمين جهت ادامه خواهیم داد."

مأخذ:
http://www.bahainews.ca/en/090217-government


خانۀ آزادی مى گويد پروندۀ بهائیان ضربه جدیدی بر آزادی ادیان در ایران وارد می آورد ۱٢ فوریۀ ۲۰۰۹
خانۀ آزادی، سازمان غیرانتفاعی و غیرسیاسی مستقردر ایالات متحده، قویا ً تصمیم دولت ایران براى محاکمه هفت نفر بهائی را محکوم کرد.

این گروه گفت: «اين پنج مرد و دو زن بايد، همراه با ده‌ها بهائى ديگرى که به خاطر استفاده از حقِ بشرىِ آزادى عقيده در زندان هستند، بلافاصله آزاد شوند.»

جنیفر ویندسور، مدير عامل این سازمان گفت: «بسيار مضحک است که رژیم ایران در حالى که در آستانه انتخابات رياست جمهورى در ماه ژوئن، تبليغات بى رحمانه اى را بر عليه هرکسى که به ظن آنها خطرى محسوب مى شود به راه انداخته، به دنبال اعتبار بین المللی بيشتر است. مورد این هفت نفر بهائی بخشی از سرکوب فعالان دگراندیش سیاسى، سازمان های مدافع حقوق بشر و وبلاگ نويسانى است. خانه آزادى به دقت اين موارد را پيگيرى مي کند.»

مأخذ:
www.freedomhouse.org http://newsblaze.com/story/20090213102310zzzz.nb/topstory.html


درخواست يک «اقدام عاجل» از سوى سازمان عفو بین الملل ۱٢ فوریۀ ۲۰۰۹ - مطلب زير در تارنمای اینترنتی سازمان عفو بین الملل منتشر شد:
«قرار است هفت نفر افراد نام برده، همه اعضاى اقلیت دینی بهائی، به زودی به اتهام 'جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات مذهبی و تبلیغ برعلیه نظام' محاکمه شوند.»

سازمان عفو بین الملل بر این باور است که اين اتهامات انگيزه سياسى دارند و دستگيرشدگان زندانيان عقيدتى هستند که صرفا به خاطر باورهاى وجدانى يا اقدامات صلح آميزشان به نمايندگى از جامعه بهائى در اسارت اند. چنانچه اين افراد محکوم شوند ممکن است با زندان هاى طولانى و يا حتى اعدام مواجه شوند.

مأخذ:

هیچ نظری موجود نیست: