۱۳۸۷-۱۲-۰۱

افزایش اعتراض ها به محاکمه قریب الوقوع هفت بهائی

افزایش اعتراض ها به محاکمه قریب الوقوع هفت بهائی
بخش فارسی بی. بی. سی.

در پی اعتراض آمریکا و بریتانیا نسبت به طرح اتهام جاسوسی علیه هفت بهائی در ایران، دولت آلمان نیز در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به محاکمه احتمالا قریب الوقوع این هفت نفر، هشدار داده است این رفتار به روابط بین المللی ایران صدمه می زند.

این بیانیه یک روز پس از آن صادر می شود که قوه قضاییه اعلام کرد "تا هفته آینده کیفرخواست" این هفت نفر تنظیم خواهد شد.

متهمان به نام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثاب اعضای "گروه یاران" هستند که به گفته مرکز بین المللی بهاییان به امور جامعه بهاییان در ایران رسیدگی می کردند.

قوه قضاییه بالاخره یک هفته قبل، حدود نه ماه پس از بازداشت این هفت نفر، آنها را از جمله متهم به جاسوسی برای اسرائیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر اولریخ ویلهلم سخنگوی صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه در بیانیه ای نوشت: "استمرار وضعیت جاری و ادامه این اقدامات، در شرایط توجیه نشده حقوقی که با استانداردهای بین المللی سازگار نیست، به روابط (ایران) با جامعه بین المللی صدمه خواهد زد."

آلمان گفت که نشانه هایی هست از اینکه افراد بازداشتی که از بهار 2008 در بازداشت بوده اند به زودی و پس از "یک محاکمه سریع" مجازات خواهند شد. آلمان کاردار سفارت ایران را در این ارتباط احضار کرده است.

دادسرای امنیت تهران یک هفته پیش از صدور قرار مجرمیت برای این هفت شهروند بهایی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام، خبر داد.
پس از آن وزارت خارجه آمریکا این اتهامات را "بی اساس" دانست و نسبت به عدم دسترسی آنها به وکیل و همچنین عدم ارائه شواهد علیه آنها به صورت علنی توسط دولت ایران اعتراض کرد.

دولت آمریکا طرح این اتهامات را بخشی از ادامه سرکوب بهائیان در ایران دانست و گفت که 30 بهائی دیگر نیز فقط به دلیل اعتقادات مذهبی خود در ایران زندانی هستند.

دو روز پیش بریتانیا نیز نسبت به اتهامات وارده به این هفت بهائی ابراز نگرانی کرد و دولت ایران را به هدف قرار دادن اقلیت های مذهبی متهم کرد.

بیل رامل از مقام های بلندپایه وزارت خارجه بریتانیا نوشت: "به نظر می رسد دولت ایران بیش از پیش از اتهامات مبهم از این نوع برای هدف گرفتن مدافعان حقوق بشر و اقلیت های مذهبی استفاده می کند."

وی افزود: "به سختی می توان باور کرد که این افراد فقط به دلیل اعتقادات مذهبی یا استفاده صلح آمیز از حق خود برای آزادی بیان یا تماس با دیگران بازداشت نشده اند."

دیان علایی، یکی از نمایندگان جامعه ی بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد، نیز با انتشار بیانیه ای این هفت نفر را بیگناه دانست و خواهان آزادی فوری آنها شد.

همزمان با این اعتراض ها به نظر می رسد ایران موضع خود نسبت به بهائیان را سخت تر کرده باشد.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور، روز دوشنبه در نامه ای به غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات، نوشت که فعالیت های تشکیلات بهائیت در تمامی رده ها و نیز هر تشکیلات جایگزین آن غیر قانونی و ممنوع است.

دادستان ایران تلویحا گفت که فعالیت های فردی و گروهی بهائیان، امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور را در معرض مخاطره قرار می دهد.

آقای دری نجف آبادی بهائیان را متهم کرده که با اسرائیل پیوند دارند و پیروان آن به "جمع آوری اطلاعات و فعالیت های نفوذی و تخریب پایگاه های اعتقادی مردم" می پردازند.

وی "ضدیت بهائیان با اسلام و نظام اسلامی" را "محرز" و "خطر آنها برای امنیت ملی" را "مستند" دانست.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران پیشتر در واکنش به اعتراض گروه های حقوق بشر به رفتار با بهائیان، آنچه را که "تابلو کردن مقوله ای به نام بهائیت" می خواند سیاستی کهنه و زنگار گرفته توصیف کرده و گفته بود"هر کشوری باید از حوزه امنیت خودش دفاع کند."

در مورد دسترسی این افراد به مشورت های حقوقی نیز اختلاف هست.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه ایران روز سه شنبه گفت که "منعی برای دسترسی به وکیل برای این افراد وجود ندارد" اما عبدالفتاح سلطانی یکی از وکلای هفت متهم بهائی به واشنگتن پست گفت او اجازه دیدار با آنها را نیافته است.

وی گفت: "چطور می توانم دفاعیه آنها را آماده کنم؟ من فقط اسما وکیل آنها هستم."

منبع: بخش فارسی بی. بی. سی.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

الله ابهی .به مطالب جالبی اشاره کرده بودید. موفق باشید. اگر خواستی می تونی منو با http://darrahehaghighat.blogfa.com اد کنی.